torsdag 10. november 2016

Ekteskap

 



Kjære Sisken min!

Dette du holder på å gjøre nå, er etter min mening en stor feiltagelse. Du må bli i Bergen i det minste et år til. Tenk på at teatersjefen har satset på deg - i løpet av ditt første år her har du fått flere oppgaver. Det ville være å snyte ham hvis du nå bestemmer deg for for å dra.
Vent kjære Sisken. Vent iallfall ett år.-



Når har noen egentlig hørt på råd fra foreldre?

         Jeg ble ikke ett år til, men bestemte meg for giftemål og flytting til København etter sesongens slutt. Hvorfor denne hast? En av mine svakheter - alt skal gå så fort, nettopp nå, ingenting kan vente.- 
         København - alt er så nytt og fremmedartet. Storby for en jentunge på 20. Står opp kl 6 en morgen og går på blomstertorget. Hører de kvikke danske replikkene som kasteballer mellom de handlende og kundene. Blir slått av en grensesløa forbauselse over å se at mange drikker øl så tidlig om morgenen. Helt åpenlyst, tilsynelatende som den mest naturlige ting i verden setter de den grønne Tuborgflasken til munnen og lar den gli ned i det tidlige solskinnet. Ai ai- dette er storby! Utenkelig i det pietistiske Norge.
         Jeg ble øyeblikkelig gravid med denne merkelige, selvsentrerte, men snille og interessante mannen så helt uten fordommer og vedtatte meninger. Det var nettopp dette som hadde betatt meg så meget, og som  hadde overbevist meg om at med ham kunne en 20-åring finne lykken. Til felles hadde vi kjærligheten til teatret - og det var ikke lite. Hans forelskelse var medrivende - han syntes helt enkelt at jeg var det deiligste han kunne tenke seg. Og jeg bestemte meg til å flytte fra alt og alle og begynne et nytt liv. Var det en flukt? Og fra hva?
        Første møte med svigerfamilien - uha! En merkelig bror som var svært musikalsk, ganske tykk og rosa, med noen sparsomme hårstrå, han liknet litt på en gris -  og hadde sittet i fengsel for samarbeide med nazistene. Han spilte piano med Horowitz i Frankrike og skulle bli pianist - vanskeligheten var bare den at han var over 50 år gammel. Hans annen kone - påført ham av en meget bestemt mor, som satte alt inn på at han ikke skulle være alene da han kom ut etter noen år i fengsel - hans første kone hadde latt seg skille i den tiden. Den nye konen - ikke ung, svært vulgær, kanskje snill, men for meg fra en annen klode. Opptatt av smykker og klær og ting. Og da mannens mor begynte å rose sin unge nye svigerdatter fordi hun var så beskjeden nettopp med hensyn til smykker og slikt, løp den eldre ut fra middagsbordet i tårer, så løp hennes mann etter for å trøste henne, derpå svigermor for å si at hun ikke hadde ment det slik, så den ulykkelige ektemannen - og tilslutt satt den unge kone - jeg - alene ved bordet - forvirret er vel et mildt ord, jeg skjønte ikke noe av hva som foregikk, og mente jeg var kommet til et galehus. Men jeg så på denne situasjonen med en viss morskap - slik var det altså i utlandet.

Det første middagsselskapet hjemme etter brylluppet: gjestene: svigermor (først og fremst), statsministeren, kulturministeren, overborgmesteren i København, elsket av alle - en temmelig skremmende forsamling. Menyen var ikke helt til svigermors tilfredshet - det manglet bl. a. flødeskum i tomatsuppen, noe som ble høylydt og behørig kommentert. Og den unge svigerdatter som aldri hadde hørt at man måtte ha krem i tomatsuppen! Overborgmesteren drakk en ustyrtelig mengde med øl. De tomme flaskene ble satt i en ordentlig rekke på gulvet rundt stolen hans. 
         Svigermor var en meget merkelig skikkelse. Hun var liten, aldeles uten form, og hadde ingen midje og ingen hals. Derimot hadde hun alltid et nokså påtrengende tylltørkle, som endte med en sløyfe, det var bundet i flere lag rundt den ikkeeksisterende halsen, og det ga henne et merkelig utseende, som om hun var laget av et uformelig stykke leire, uten modulasjoner. På hodet hadde hun de merkeligste små luer laget av silkeblader eller små fjær. Under denne luen stakk det litt brunt hår frem her og der - den unge svigerdatteren lurte alltid på om det var påklistret og at hun i virkeligheten var skallet. Dette fikk jeg til min ergrelse aldri bragt på det rene. 
         Svigermor hadde i de siste 40 år hatt en elsker. En virtuos cellist som var blitt berømt i Amerika - der elsket man virtuoser som kunne spille fort. Gift. Også han nærmet seg de 80. Hans kone hadde etterhvert akseptert tingenes tilstand, og litt etter litt var de kommet inn i en rytme. Svigermors sjåfør hentet elskeren to ganger i uken om formiddagen, og brakte ham hjem om kvelden. Dette var akseptert og godkjent fra alle parter. 
         Statsministeren var en firskåren, tett mann, ikke særlig høy, men med en utstråling av solid sosialdemokrat, en mann å ha tillit til. Kulturministeren var høyere, svært flott å se på, med en stor hvit hårmanke som ikke kunne unngå å gjøre inntrykk. Overborgmesteren, hele Københavns yndling var en liten tynn kar med pistrete bukkeskjegg og sparsomt hår - bare magen var anselig på ham. Og så hadde han verdens styggeste kone - mente den unge fruen. Ubarmhjertig er man i ungdommen! Jeg hadde hørt en fryktelig søt historie om overborgmesteren og hans kone. En sen kveld var han i godt vennelag blitt mildt sagt påseilet, og han ble fraktet av sterke armer opp og lagt i sengen til sin Karen, som begynte å kle av ham. Men da våknet han, slo indignert til henne og sa : La vær tøs, jeg er Karen tro! 
         Hvordan følte den unge svigerdatteren seg egentlig? Egentlig som i en slags drøm hvor jeg samtidig var innenfor og stod utenfor som betrakter.
         Denne merkelige fornemmelsen av å være både innenfor og utenfor på samme tid, var noe som senere fulgte meg hele livet, og ofte gjorde det vanskelig for meg å definere inntrykk og følelser.

6 kommentarer:

  1. Gode ​​dagers venner, jeg heter Kristin Rønning Antonsen fra Trondheim, Norge, jeg er lege lege av yrke, 47 år gammel. Les mitt sanne livs vitnesbyrd. Jeg har en positiv intensjon om at denne informasjonen vil hjelpe noen som leser denne artikkelen akkurat nå til å gjenopprette ødelagte ekteskap og gjenopprette tapt kjærlighetsforhold i løpet av to dager. Etter å ha vært i forhold til Grønseth i årevis, brøt han opp med meg, jeg gjorde alt for å få ham tilbake til å elske meg, men alt jeg gjorde var forgjeves, jeg ville ha ham tilbake så mye på grunn av kjærligheten jeg har til ham, jeg spurte ham med alt jeg har, jeg ga løfter, men han nektet. Jeg forklarte problemet mitt for kollegaen på jobben, og hun foreslo at jeg heller ville kontakte en kjærlighets spellcaster som kunne hjelpe meg med å stave det tilbake, men jeg er den typen personer som aldri trodde at kjærlighetsforestillingen eksisterte eller fungerte, jeg hadde ikke noe valg men for å prøve det, sendte jeg e-post til spellcaster-kanalen, og han fortalte meg at det ikke var noe problem at alt skulle gå bra før tre dager, at eksen min vil komme tilbake til meg før tre dager, han kastet Love spell-delen i luften og overraskende den andre dagen var det rundt kl. Min eks-kjærestepartner ringte meg på mobiltelefonen min, jeg var så overrasket over at jeg svarte på telefonsamtalen, og alt han sa var at han var så lei for alt som skjedde at han ville at jeg skulle komme tilbake til ham, at han elsker meg så mye . Jeg var så lykkelig og det var slik vi begynte å bo sammen lykkelig. Slik kan du nå ham hvis du trenger hjelp doctorigbinovia93@gmail.com eller whatsapp på +2349014523836 ta ting for gitt og det vil ta fra deg ......

    SvarSlett
  2. Jeg giftet meg med skolekjæresten min, vi har begge to barn sammen. vi levde fint ikke før stemoren hans kom på besøk til oss. etter en uke hun dro, begynte mannen min å ha en morsom oppførsel mot meg. Jeg ble sjokkert og overrasket fordi jeg aldri visste hva jeg gjorde galt. han fortalte meg at han avslutter ekteskapet vårt, og han vil også ta barna med seg. fordi jeg visste at mannen min ikke var denne typen mann med dårlig hjerte, måtte jeg bare se etter en løsning i tide. det var slik jeg kom over DR WALE så mange gode vitnesbyrd om ham. så jeg kontaktet ham fortalte ham alt som foregikk med meg. DR WALE fortalte meg at han ville forberede en trolldom for meg, og han ba meg få noen ting som jeg betalte for dem. etter at han hadde trollbundet meg, viste han seg at stemoren min sto bak alt som har skjedd i ekteskapet vårt. hun gjorde en spell for atskilt jeg og mannen min, mannen min stemor er nå i skam. alt takket være DR WALE som kom til rett tid for å hjelpe meg ut av dette rotet. DR WALE er en god mann med sine ord. du også kan kontakte ham, og han vil bringe din lykke tilbake. WhatsApp/Viber +2347054019402 ELLER drwalespellhome@gmail.com

    SvarSlett
  3. Jeg er her også og setter pris på det gode arbeidet til DR WALE. Da jeg trodde det var over i livet mitt, var det da denne flotte mannen kalt DR WALE kom meg til unnsetning. Jeg hadde alvorlige problemer med mannen min, at han sender inn et skilsmissebrev som forteller meg at han vil skilles fra meg. Det gjør at jeg mister litt fokus på arbeidsplassen min, noe som gjorde at sjefen min ga meg et sparkebrev, og det blir verre for meg. Ikke før denne dagen fortalte en god venn av meg hvordan DR WALE hjalp henne med problemet hennes. Så jeg tok motet til å kontakte DR WALE og fortalte ham alt. Alt han gjorde for meg var at han trollbandt meg som gjorde at mannen min aldri ble skilt fra meg igjen, og sjefen min på jobben ringte meg tilbake for å begynne å jobbe igjen. nå lever jeg og mannen min lykkelig sammen. Du kan kontakte DR WALE på WhatsApp/Viber +2347054019402 ELLER
    drwalespellhome@gmail.com

    SvarSlett
  4. Mannen min pakket ut av huset for å bo sammen med en annen dame han møtte på nettet, og han sendte meg skilsmissepapirer. Jeg ønsket ikke skilsmisse på grunn av kjærligheten jeg har til mannen min, jeg vil ikke at familien min skal gå i stykker. Jeg mistenkte at kvinnen brukte en trolldom for å binde mannen min slik at han ikke kan komme tilbake til familien sin. Jeg lette etter tips om hvordan jeg kan vinne mannen min tilbake, og jeg kommer over en kommentar som sier at DR WALE hjalp henne med å få mannen tilbake etter flere måneders samlivsbrudd, og jeg tok WhatsApp-nummeret til DR WALE som var til stede på kommentaren og WhatsApp +2347054019402 ham om problemet mitt, og han svarte meg og hjelpe meg med å gjenopprette mannen min innen en uke, og akkurat nå er mannen min tilbake hos meg, og han er enda mer kjærlig og omsorgsfull. Du kan også kontakte DR WALE for å få hjelp på WhatsApp/Viber: +2347054019402 eller e-post: drwalespellhome@gmail.com DR WALE er den rette personen å kontakte om forholdet ditt eller ekteskapsproblemer, og han vil hjelpe deg med å få tilbake eksen din, og jeg er veldig glad for å vitne om hans gode arbeid

    SvarSlett
  5. vil bare dele anmeldelsen min om den kraftige trylleformularen DR WALE mannen min søkte om skilsmisse etter ni gode år med ekteskap, det var vanskelig for meg og barna. Jeg gjorde alt jeg kunne for å redde ekteskapet mitt og familien min, men alt mislyktes før en venn av mine fortalte meg om det fantastiske arbeidet til DR WALE. Jeg kontaktet ham og han forsikret meg i løpet av noen uker vil alt være bra, virkelig innen noen uker til min største overraskelse kom mannen min hjem og han gikk på kne og gråt og ba meg om tilgivelse Jeg er så glad akkurat nå tusen takk DR WALE, En melding til ham i dag kan endre livet ditt også til det bedre. WhatsApp/Viber: +2347054019402 eller e-post: drwalespellhome@gmail.com

    SvarSlett
  6. Jeg tok nesten livet mitt på grunn av mannen min som forlot meg og sluttet å ringe. Han sa at han ikke elsker meg lenger, jeg prøvde å tigge ham, men han vil ikke svare meg før vi hadde en kamp og slo opp i seks måneder, etter det innser jeg at jeg ikke kan dra uten ham. Jeg prøvde alt mulig for å få ham tilbake, men mislyktes. inntil jeg kom over denne mannen som heter DR WALE på nettet, kontaktet jeg ham og fortalte ham alt som har skjedd mellom meg og mannen min før vi skilte oss. Han spurte meg ikke så frykte at alt skal bli bra igjen. han ba meg betale for gjenstander som han ville brukt til å forberede kjærlighetsformularet for meg, og jeg betalte og fulgte alle råd og instruksjoner han ga meg. Etter å ha hjulpet meg med en kjærlighetsform, og se, kom mannen min tilbake innen en uke. ba meg om tilgivelse, jeg ble så overrasket over at trollformler som DR WALE fortsatt eksisterer. Hvis noen her trenger litt hjelp, med all oppriktighet, kontakt DR WALE i dag via WhatsApp/Viber: +2347054019402 eller e-post: drwalespellhome@gmail.com
    Du er faktisk den beste DR WALE takk for at du gjorde hjemmet mitt til et lykkelig hjem igjen. Jeg kan aldri slutte å snakke om deg sir. han er virkelig en flott mann, du kan kontakte ham for løsning for alle slags problemer som
    (én) lotteriformidling
    (to) eks tilbake
    (tre) bli gravid
    (fire) kur for enhver form for sykdom, sykdom og infeksjon
    Og mange andre kontakter denne flotte mannen i dag og får din
    Problemer løst 100%

    SvarSlett